Cover Image

3 zasady projektowania i lokalizacji skutecznego banera reklamowego

Przedstawiamy po trzy kluczowe zasady lokalizacji i projektowania banerów reklamowych. Dobra lokalizacja jest konieczna, aby Twój baner reklamowy miał szansę zostać zauważony przez jak największą liczbę odbiorców. Z kolei dobry projekt i staranne wykonanie sprawią, że baner będzie miał szansę zatrzymać na sobie czyjś wzrok przez kilka sekund, które są niezbędne do zrozumienia przekazu reklamowego.

Szczegółowe omówienie prawideł projektowania i lokowania banerów reklamowych to temat na książkę. Dlatego w artykule podajemy najbardziej podstawowe, fundamentalne zasady z myślą o osobach, które projektują lub zatwierdzają do druku swoje pierwsze banery. 

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu banerów?

Projekt jest kwestią kreacji artystycznej, lecz musi być ujęty w pewne uniwersalne prawidła. Pierwszym z nich jest spójność identyfikacji wizualnej. Wszystkie banery reklamowe wymagają oryginalnych projektów. Jednocześnie powinny mieć cechy wspólne ze wszystkim innymi materiałami reklamowymi, gadżetami, a nawet wystrojem pomieszczeń i służbowymi uniformami, które obowiązują w danej firmie. W praktyce oznacza to korzystanie z określonej palety barw, wybranych typów czcionek, a często także posługiwania się layoutem, czyli gotowym schematem ustawienia głównych elementów projektu. 

Typowym błędem przy projektowaniu banerów jest nadmiar. Należy pamiętać, że baner to nie ulotka reklamowa: im mniej treści na wydruku reklamowym, tym lepiej. Przekaz powinien być zwięzły i atrakcyjny, bo odbiorca poświęci na jego odebranie nie więcej niż 2-5 sekund. Jeżeli hasło reklamowe lub grafika będą niezrozumiałe już przy pierwszym czytaniu, to niemal na pewno odbiorca przeskoczy wzrokiem na inną reklamę lub odwróci wzrok. 

Media elektroniczne budują swoją popularność na szokujących, drastycznych newsach. Katastrofy naturalne, wypadki drogowe, historie kryminalne – tego typu tematy doskonale sprawdzają się w telewizji czy w Internecie, lecz nie nadają się na grafikę banerową. Taka ikonografia ma efekt mrożący: przeraża, szokuje, przykuwa uwagę, ale nie zachęca do podjęcia decyzji zakupowych. Straszenie odbiorcy, niezależnie od rodzaju reklamowanych usług czy towarów, jest przeciwskuteczne. Jeżeli nawet komunikacja marketingowa dotyczy tematów mało optymistycznych, to nie może ich prezentować wprost i zbyt dosadnie. Reklama funduszu emerytalnego nie ukazuje trudnej sytuacji seniorów, którzy nie odkładali pieniędzy i teraz nie stać na wykupienie leków, lecz osoby wolne od trosk materialnych – uśmiechnięte, pełne energii i optymizmu w jesieni życia. Prowokowanie skrajnych emocji przynosi korzyści programom informacyjnym. Natomiast sprzedaż towarów i usług, to w istocie sprzedaż marzeń o lepszym życiu – o komforcie, zaspokojeniu, uwolnieniu od trosk i poczuciu bezpieczeństwa.

Trzy omówione zasady projektowania obejmują nie tylko banery, ale także wewnętrzne systemy wystawiennicze oraz wszystkie outdoorowe wydruki reklamowe. W reklamie wideo, w animacji czy spocie radiowym można sobie pozwolić na większą dosadność. Ta forma komunikacji daje czas i stwarza możliwości, żeby stosować mocne, nawet drastyczne teksty i obrazy, żeby zmieniać gwałtownie temperaturę emocji. Reklama drukowana musi obronić się sama – musi w jednym obrazie zamknąć kompletny przekaz. Dlatego najczęściej, jeżeli nie liczyć kampanii społecznych, reklamy banerowe promieniują optymizmem, są pogodne i unikają jakichkolwiek kontrowersyjnych elementów. 

Gdzie ulokować baner, aby był skuteczny?

Oczywiste jest, że baner musi być zawieszony w takim miejscu, w którym przebywa czasowo lub stale jak najwięcej ludzi. Idealne miejscówki dla banerów powinno codziennie odwiedzać wielu ludzi, w tym szczególnie wielu Twoich potencjalnych klientów. Pamiętając o tych wytycznych, można określić trzy lokalizacje, które poprawiają skuteczność oddziaływania banera:

- centra dużych miast – skrzyżowania ruchliwych ulic, przejścia podziemne, przystanki komunikacji miejskiej, centra handlowe, instytucje kultury, drogi wjazdowe do miast – wszystkie te miejsca doskonale nadają się do umieszczenia banerów reklamowych, 

- imprezy branżowe – spotkania branżowe, skoncentrowane na określonym typie produktów czy usług, skupiają zainteresowanych i kompetentnych uczestników, którzy przybyli z zamiarem dokonania zakupów lub zdobycia wiedzy – jeżeli nawet nie staną się klientami (nie sfinalizują zakupu), to poniosą dalej informację marketingową (np. o nowym produkcie),

- obok konkurencji – wieszanie banerów obok reklam konkurencji jest ryzykowne, bo komunikaty reklamowe mogą się wzajemnie znosić i zakłócać, jednak w wielu przypadkach włączenie się w czyjąś komunikację marketingową pozwala poszerzyć i odświeżyć grono odbiorców, a ponadto przejąć część prestiżu konkurencyjnego podmiotu z branży.

Zachowanie omówionych zasad projektowania i lokowania banerów reklamowych pozwoli Ci nawiązać kontakt i prowadzić skuteczną komunikację z potencjalnymi klientami.

Wróć