Cover Image

Dlaczego kolory na drukowanych materiałach reklamowych wyglądają inaczej niż na ekranie?

Masz gotowy projekt reklamowy i chcesz go wydrukować? Zapewne bardzo zależy Ci na finalnej jakości wydruku. Musisz jednak liczyć się z tym, że nawet najlepsza drukarnia nie zagwarantuje pełnego odwzorowania projektu. Różnice między tym, co widzisz na komputerze, a tym, co otrzymasz w rzeczywistości, mogą dotyczyć kolorystyki. Barwy zastosowane w projekcie wcale nie muszą być takie same jak na wydruku. Co więcej, mogą być nawet całkowicie odmienne. Z czego to wynika? Czy to błąd drukarni? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym dzisiejszym wpisie.

Z czego wynika różnica między kolorami na ekranie a na wydruku?

Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na różnice między kolorami widzianymi na ekranie a tymi, które można zauważyć na wydruku, jest różna paleta barw wykorzystywana przez komputery i drukarki. Komputery korzystają z palety RGB, drukarki zaś z palety CMYK. W palecie RGB zakres barw jest znacznie szerszy niż w palecie CMYK. Z tego powodu wydruk w większości przypadków będzie mniej wyrazisty niż projekt na ekranie. Nie bez znaczenia jest także rodzaj matrycy komputera. Przy dużym rozjaśnieniu ekranu kolory będą się prezentowały zupełnie inaczej niż w świetle dziennym po wydruku.

Różnica w odcieniach jest też wynikiem różnych nośników materiałów reklamowych. Przykładowo ekran emituje światło, natomiast papier je odbija, dlatego nasze oczy widzą kolory inaczej. Co więcej, inne odcienie da się zauważyć na papierze (np. na broszurach), inne na tekstyliach (np. na flagach reklamowych), a jeszcze inne na tworzywach sztucznych (np. na banerach PCV). Na ostateczny wygląd barw na wydruku wpływa więc rodzaj podłoża, na który zostanie naniesiony wydruk. Różnice w kolorach nie są więc efektem błędów drukarskich. Nie ma też w tym winy twórcy projektu.

Wróć