Cover Image

Czy banery drukowane są skuteczne w czasach dominacji Internetu?

Pojawianie się nowych mediów – najpierw telewizji, a potem Internetu – rodziło naturalne pytania o przyszłość reklamy drukowanej. Wielu zwolenników miała teza, że reklamy elektroniczne wyprą w krótkim czasie nie tylko tradycyjne plakaty i ulotki, lecz także niezwykle popularne drukowane banery reklamowe. Czy te prognozy mają szansę, aby spełnić się w najbliższym czasie?

Chwilowo nic nie zapowiada śmierci reklamy drukowanej. Wystarczy przypomnieć sobie, co dzieje się przed każdymi wyborami, aby zgodzić się, że drukowane banery reklamowe odgrywają co najmniej równorzędną rolę w stosunku do spotów telewizyjnych, internetowych czy radiowych.

Jakie są mocne cechy wydruków reklamowych?

Banery, podobnie jak inne reklamy drukowane, mają wiele specyficznych właściwości, które są trudne do uzyskania lub w ogóle nieobecne w reklamie elektronicznej. Wynikają one zarówno z samej technologii druku, jak i długotrwałej obecności reklamy drukowanej w przestrzeni publicznej. Oto lista najważniejszych przewag drukowanych banerów reklamowych:

- długotrwałość oddziaływania – reklamy elektroniczne są ulotne: po upływie czasu emisji znikają z ekranów i trzeba czekać na ich kolejne pojawienie się – reklama drukowana nie przymusza do wysilania percepcji i szybkiego przyswajania, możesz ją oglądać tak długo, jak masz na to ochotę,

- łatwość kontaktu – oglądanie drukowanych banerów nie wymaga żadnych urządzeń odtwarzających, dzięki czemu dostęp do reklamy jest łatwiejszy i pozbawiony zakłóceń (deformacji) przekazu: kolory, ostrość i wielkość zawsze są takie same,

- niski koszt wejścia – na pierwszy rzut oka reklama elektroniczna jest tania, jednak umieszczenie jej w pasmach i miejscach o wysokiej oglądalności okazuje się zazwyczaj niezwykle kosztowne – cena reklam drukowanych i wynajęcia powierzchni do ich prezentacji jest bez porównania niższa, przy bardzo wysokiej skuteczności docierania do zróżnicowanych i licznych grup odbiorców, 

- precyzyjnie określony zasięg oddziaływania – telewizja i Internet umożliwiają dotarcie do bardzo oddalonych grup odbiorców (mieszkańców innego kraju, kontynentu), co nie zawsze jest potrzebne firmom lokalnym, których grupą docelową są mieszkańcy jednego miasta czy regionu – przy kampaniach reklamowych o niewielkim zasięgu terytorialnym bardzo przydaje się obecność reklamy blisko miejsc pracy i zamieszkania potencjalnych klientów, koncentracja na ściśle określonym obszarze,

- łatwy monitoring – monitorowanie reklamy w mediach elektronicznych wymaga opanowania i stosowania wielu narzędzi, a często zachodzi wręcz konieczność zatrudnienia do tego celu wyspecjalizowanej firmy – monitoring reklamy drukowanej jest znacznie łatwiejszy i nie wymaga tak wyrafinowanych środków,

- przywiązanie do tradycji – za pierwszą reklamę drukowaną uważane są wskazówki dla duchownych na temat świąt wielkanocnych z 1480 r.: reklama drukowana przez stulecia obecności wrosła w świadomość społeczną, a reklamodawcy darzą ją niesłabnącym zaufaniem – jest jak drukowana książka, która nie poddaje się naporowi e-booków. 

Tradycyjne banery wspierają reklamę elektroniczną

Wszystkie mocne strony reklamy drukowanej, w tym tradycyjnych banerów, nie przesądzają o ich wyższości nad reklamą elektroniczną. Wcześniej czy później reklama elektroniczna zdominuje kanały komunikacji pomiędzy producentami i sprzedawcami a klientami. Nie stanie się to jednak za rok ani za dziesięć lat. O ile w ogóle nastąpi definitywny zmierzch reklamy drukowanej, to trzeba będzie jeszcze długo na ten moment poczekać. 

Obecnie reklama drukowana jest komplementarna wobec spotów telewizyjnych, internetowych czy radiowych. Bazowanie wyłącznie na reklamie drukowanej, jak i tylko na przekazie elektronicznym prowadzi do utraty szans na dotarcie do wybranych grup odbiorców. Dopiero połączone siły oddziaływania form elektronicznych i drukowanych tworzą skuteczne kampanie reklamowe 360°. Natomiast przy mniejszych akcjach promocyjnych czy informacyjnych to właśnie reklama drukowana, w tym szczególnie banery, odznaczają się wyjątkową skutecznością przy relatywnie niewielkiej cenie.

Wróć